Att sökmotoroptimera eller Googleannonsera på konkurrentens namn kan vara okej, men det beror på hur det görs. En av Arlandas populäraste parkeringar "Benstockens Långtidsparkering" råkade ut för regelrätt renommésnyltning men vann ändå...

(Klicka, läs mer och dela...)

Dålig och oseriös strategi bet myglarna i rumpan.

Strategin var simpel. De köpte i samband med öppnandet av deras okända, ganska avlägset orienterade parkering Google-Ads på sina konkurrenters namn. På så sätt kom upp ovanför Googles organiska lista med sin länkade annons. Så långt, en okej idé. Men, de gick ett steg till och skrev även in konkurrentens namn i annonsens Titelrad. På så sätt skapades intrycket att man kan boka på Benstocken om man klickar på annonsen. Där efter kom man till en landningssida som ej heller förtydligade att man var på en annan parkering. Inte förrän sista steget då man bokat och betalt framgick detta, för dem som kollade noga. Det här resulterade i att de som inte kollade så noga åkte till Benstocken, men upptäckte där besviket att de ej hade någon bokad parkeringsplats.

Konkurrera gärna, men Fejka ej!

Det ärliga sättet att göra detta är att inte fejka att man är någon annan än den man är. Skriv istället i Google annonsen att "vi är en ny konkurrent till Benstocken". Låt landningssidan tydligt säga "Välkommen till Quick Parking" Vi är en ny parkering som ligger...

Konsekvensen blev dock en seger för Benstockens

Ledningen på Benstocken blev, för kundernas bästa, tvungna att varna sina kunder för risken för felbokning. Nyheten om detta lades ut på egna hemsidan och på facebook. Stödet som Benstockens hade i kundled ledde fram till att uppåt 100.000 människor i Mälardalen kom att ta del av informationen. Massor av uppbackning och delningar rasade in. Quick Parking däremot framstår nu som rena rama bedragarna. Inte så smart!

Quickparking scam failure...

Ta gärna del av Benstockens inlägg om Quick Parking (www.quickparking.se)